Lars Madsen photo
Lars Madsen

- 3 aug, 2018

Formel 1 – København 2020: Første Grand Prix på dansk jord?

En grøn hovedstad i bevægelse

Der er mange ting som København er elsket for og hvis vi skulle udarbejde en liste, ville den være lang, men der er et bestemt et punkt der er værd at bemærke og det er Københavns udvikling.

København er en by i bevægelse, en grøn hovedstad hvis gader og stræder er fyldt med glade cyklister døgnets 24 timer.

Men det er slet ikke vores cykelkultur det skal handle om, men det er mere ment som en metafor for et byrum i bevægelse. For Københavns snævre gader og broerne kan for en kort stund blive fyldt med Formel 1-racerbiler, hvis vi er så heldige at alle involverede parter kan blive enige. Hvis muligheden opstår, så kan vi frem til at se det gamle København være vært for et af de fornemmeste klasser i motorsporten, nemlig Grand Prix i 2020.

Når cyklerne skiftes ud med F1-racerbiler

For København anses for at være en rigtig god platform i forhold til F1-arrangementet. Liberty Media er ejerne af de kommercielle rettigheder, og de ser ikke kun København som en hovedstad, men en repræsentant for hele Scandinavien.

Den anden grund er selve sceneriet som omgiver Formel 1. Det er et krav at sceneriet skal være smukt i forhold til TV-oplevelsen af Formel 1 og København betragtes som en smuk by, som faktisk vil dække helhedsbehovet via. TV-oplevelsen af Formel 1.

Tiderne har nemlig skiftet hos Formel 1, da man i sin tid strategisk valgte at afholde Formel 1 i de byer som havde fleste penge. Og selvom Formel 1 har en enorm branding værdi, så opstod der en mangel på den lokale interesse, hvilket resulterede i tomme tribuner under løbene og brandingen værdien blev derfor dyr.

Hvorfor ikke vælge Monaco og andre ’dyre’ byer?

Manglende deltagelse og interesse har gjort at ’The big boss’ Chase Carey har ændret strategi og kigger efter nye markeder så som Asien og US. Formålet med de nye destinationer skal vække en større lokal interesse og fylde tribunerne, og ikke kun vise hvem der har den største check.

Løbet skal gøres økonomisk succesfuldt for alle implicerede parter. Og Formel 1 vil rigtig gerne have København som værtsby. Liberty Media nævner hovedstaden på lige fod med New York og London, så det fortæller en del om Københavns image uden for landets grænser.

Oveni lå Danmark i top-20 med hensyn til seertallet i 2017 samt er et af de lande med størst seerfremgang på 14,1 procent fra 2016. Alt i alt har dette gjort København til en interessant distination for ledelsen hos Formel 1.

København gør sig bemærket på mange områder rundt om i verden og med et arrangement som Formel 1, vil strække sig langt ud over Københavns små gader idet sporten har en enorm værdi.

Set fra et økonomisk profitskabende perspektiv er Formel 1 en af verdens dyreste sportsgrene, men selvom Formel 1 rent økonomisk ikke ville give overskud, så er Formel meget værdifuld når det kommer til sponsorater, salg af merchandise, de kommercielle indtægter for ikke at glemme den marketing Danmark får gennem Grand Prix løbet.

ferrari ved formel 1

Formel 1-ruten i Københavns gader

Ruten gennem København er skabt mellem den danske racerkører Jan Magnussen og banedesigner Hermann Tilke. Den godkendte rute kommer til at løbe over Knippelsbro og Langebro med en hurtig strækning på Amager Boulevard. I alt bliver det en 4,55 kilometer lang bane som indeholder ni sving, hvor bilerne kan nå op mod 300 km/t. Ruten blev godkendt af Liberty Media i starten af året.

Nu mangler der kun at få afklaret enkelte ukendte faktorer, såsom de økonomiske forhandlinger med regeringen om en konsortiemodel, samt en udregning af, hvad værdien er for Danmark og København, forhandlinger med private investorer, og forhandlinger med Formel 1 licensen, der skal løbe over en årrække på tre til fem år.

Sport marketing i Formel 1

Der er to aspekter i sport marketing: Der er marketing af sport og marketing gennem sport, dvs. produkter der direkte har med sport at gøre og udøvelse af denne, eller produkter som benytter sport som kommunikationskanal.

Der er mange gange en blanding af de to ovenstående marketingelementer, som du oplever begge aspekter af sport markering når du tager til en fodboldkamp. Her er formålet selve kampen som er sporten, men inden, under og efter kampen oplever du service i forskellige sammenhæng, dette kendes under oplevelsesøkonomi, som er det punkt som er rigtig vigtig for København.

Og hvorfor er dette vigtigt? Jo, for når vi snakker om de økonomiske aspekter i sport, så adskiller økonomien sig fra andre brancher, der fx kun sælger et produkt eller et sortiment. Når vi kigger på marketingområdet ved Formel 1-arrangementet, vil København og Danmark være et produkt gennem sporten og det har en enorm økonomisk værdi, også selvom de kommercielle rettigheder tilhører Liberty Media. Liberty Medias Formel 1 har deres egen økonomiske interesse via marketing af sporten gennem de kommercielle rettigheder. Altså en sammenhæng i marketing enten af sporten eller gennem sporten.

Økonomisk betyder dette at Danmark kun ”tjener” penge på salget af billetter. Det anslået besøgstal er 107,000, som giver en indtægt på mindst 250 millioner kroner med en gennemsnitspris på 3000 DKK. for en tredagsbillet. Hvor udgifterne er anslået til at ligge mellem 300-500 millioner danske kroner.

Logistikmæssigt skal der findes plads til 107,000 tilskuere fordelt på 29 tribuner, hvor der skal findes plads til pit-området, ophold til deltagere fra teamene og målstregen hvor det ternede flag skal svinges. I mellemtiden vil seerne rundt i verden opleve København gennem deres TV.

København som et produkt gennem sport

Marketing gennem sport er også det grundlæggende punkt, som ligger bag initiativtagernes argumentation. Selve værdien som en Grand Prix-weekend vil give, er anslået til en til to milliarder danske kroner kun i ekstra omsætning, som der skal betales moms og skat af.

Foruden ovenstående nettoværdi, kommer værdien af selve brandingen og kommunikationen af Danmark og København i forhold til hvad et Formel 1 turistmæssigt kan gøre fremadrettet. For racerbiler med 300 km i timen, vil klart give genlyd fra Københavns snævre gader.

Med over 400 millioner seere fra hele verden vises Formel 1 i mere end 150 lande med 115 forskellige broadcasting partners som tilsammen dækker 42,000 timers af Formel 1, er og bliver TV et af de vigtigste indtægtskilder for Formel 1 holdene og Liberty Media. Det er kun sommer OL og VMi fodbold som har højere seertal, men vises kun hvert fjerde år, hvor Formel 1 kører omtrent hver 14 dag fra marts til november, hvert år.

At hotellerne på nuværende tidspunkt melder udsolgt langs den projekterede bane og har lukket for reservationer i de potentielle Grand Prix-weekender, fortæller lidt om hvor efterspurgt Formel 1 er at opleve.

formel 1 tilskuere

Vanvittige fakta om Formel 1

Formel 1 har et typisk budget på mellem en og to milliarder kroner

Budgettet er ca. distribuerede i nedenstående forhold

  • Motor 35%
  • Udvikling 10%
  • Produktion 5 %
  • Lønninger (eksklusive kørere) 30%
  • Kørerlønninger 5 %
  • Logistik 15%

Det er normalt at sponsorer køber et helt hold i Formel 1. Red Bull er det eneste firma som har to hold i Formel 1. Sponsoren Vodafone betaler 400 millioner kroner pr. sæson for McLaren holdet. De største hold i Formel 1 består af 5 – 600 medarbejdere, dog er det ikke hele holdet som rejser med til løbene. Fra de første konceptmøder til at en Formel 1 racer står klar tager 250.000 arbejdstimer.

De største hold i Formel 1 har så mange ressourcer til rådighed, at det er muligt at producere og montere komponenter på den rigtige racerbil, som ingeniørerne samme formiddag har afprøvet i vindtunnellen. Dette kan ske fordi træningsvindtunnellerne kan kører 24 timer i døgnet, som kræver et treholdsskift af ingeniører, der kun sidder og leder efter nye aerodynamiske løsninger.

Syv af holdene i Formel 1 betaler for deres motorer, idet de lejer motorerne, i Formel 1 hedder dette ”en motor-deal”, som er en lejeaftale, hvor et hold i runde tal betaler 200 millioner kroner for at blive udstyret med motorer, tilbehør og teknikere i en sæson. Det er normalt at et Formelt 1-hold bygger fem til seks biler pr. sæson og i selve materialerne koster de ca. 75 millioner kroner. Det er vel at mærke uden de ugentlige lønninger til et team på 5-600 medarbejder.

Verdens dyreste sport

Det er et kæmpe arrangement i den absolutte dyre ende at afholde, det kræver ressourcer både fra den politiske side, interesseorganisationer og investorerne om at stable et Grand Prix på benene. Forslaget til arrangementet har rejst kritik ved at København og Danmark vil miste den grønne profil ved at afholde Formel 1.

Sporten er jo ikke ligefrem miljøvenligt såsom cykler, og der har været tale om at Formel E, som er Formel 1 svar med elektroniske racerbiler. Dette stemmer også bedre overens med Danmarks grønne profil. Ydermere rejses der spørgsmål om Københavns kommune kan løfte opgave til tiden, da der i de politiske gange går rygter om at tiden er ved at være lidt for presset.

Men om Formel 1 i København virkelig vil ødelægge den grønne profil, er tvivlsomt, for det kan også vise at en grøn hovedstad har kapacitet til at afholde et ikke så grønt arrangement. En kommunikation hvor det ene udelukker ikke det andet, men en kommunikation bygget op, om en hovedstad i bevægelse.

Infografik om hvad der gør Formel 1 til verdens dyreste sport.

infografik om formel 1

Fodboldskribent

Lars Madsen

Author

2424 Artikler

Lars Madsen har mange års fodbolderfaring - både som aktiv fodboldspiller og som træner, men nu er det primært igennem tastaturet, at den store fodboldviden bliver benyttet. Han har et stort kendskab til dansk fodbold, men beskæftiger sig selvfølgelig også med international fodbold.