Superligaens dyreste fodboldtrøjer (Infografik)

Dyreste trøjer i Superliga

En ny sæson i Superligaen er lig med nye spilletrøjer, og vi har kigget nærmere på de 14 holds hjemme- og udebanetrøjer. Prisen på de forskellige trøjer varierer meget, og det er vel ingen overraskelse, at FC København har de dyreste trøjer. Du vil dog formentlig blive overrasket over nummer to på listen.

Faktisk er FCKs trøje, som koster 699 kr., nøjagtig dobbelt så dyr som Silkeborgs, som du kan hente for 350 kr. Priserne på fodboldtrøjer er generelt stigende i disse år, og man kan argumentere for, at det er lige lovligt dyrt at kræve 700 kroner for en fodboldtrøje, men ansvaret ligger nærmere hos producenterne end hos klubberne selv.

Landets næstdyreste fodboldtrøje finder man i Lyngby, som endnu engang spiller i den traditionsrige, kongeblå farve. Den er dog 50 kroner billigere end sidste sæsons trøje.

Hummel er repræsenteret som den eneste danske producent, og vanen tro producerer de en stor del af de danske fodboldtrøjer. Seks Superliga-klubber får lavet trøjerne af Hummel, mens Adidas, Diadora, Puma, Uhlsport og Nike står for de resterende otte.

Hovedparten er klubberne fortsætter med samme trøjesponsorat som i den forgangne sæson, men der er også et par nye firmaer at finde på trøjerne. For eksempel har FC Helsingør indgået en aftale med Nordicbet, som nu er ny hovedsponsor hos oprykkerne, og de pryder derfor fronten af trøjen.

Nogle af klubberne har haft lange partnerskaber, som man f.eks. ser hos FC København, der siden 1999 har haft Carlsberg som hovedsponsor. De havde dog allerede ”Carlsberg Beer” på trøjen i januar 1994 for første gang.

Vi har lavet en infografik, som samler al information om samtlige 14 Superliga-klubbers trøjer i 2017/2018-sæsonen, og du kan se den her:

Superliga infografik

Vil du bruge denne infografik på din hjemmeside?

Kopiér HTML-koden nedenfor og sæt ind på din side.

Hvem har Superligaens flotteste trøje?

At vurdere udseendet på trøjerne vil selvfølgelig altid være en smagssag, der i høj grad er forbundet med tilhørsforholdet til klubberne. Mange foretrækker også visse producenter over andre, og mange har et tæt forhold til danske Hummel, som også har stået bag flere ikoniske landsholdstrøjer.

Brøndbys hjemmetrøje er blevet kåret til en af verdens flotteste trøjer af det britiske medie The Telegraph, som mener, at Brøndbys kombination af gul og blå er en vinder, og de sammenligner den med den brasilanske landsholdstrøje og den klassiske Boca Juniors-trøje. Derudover mener de, at Hummels tilstedeværelse på trøjen gør forskellen.

AC Horsens har som den eneste klub ikke noget sponsorat på trøjen, og mens det givetvis koster vigtige kroner på kistebunden, så gør det altså trøjen pænere. At trøjen så derudover ikke er ret flot sat sammen, er en anden sag.

Flere af klubberne har en tredje trøje i tilfælde af, at modstanderens trøje ligner både hjemme- og udebanetrøjen, men dem har vi ikke valgt at inkludere, da der er højest brug for disse trøjer et par gange om året.

Superliga-klubberne er konservative

I hvert fald når det kommer til trøjedesignet. Dette besluttes delvist og i nogle tilfælde fuldstændigt af producenten, men der er meget sjældent større ændringer på klubbernes trøjer.

Brøndby har tilføjet den blå farve til ærmerne, mens resten af trøjen selvfølgelig stadig er gul. Derudover har OB valgt at gøre de klassiske striwer tyndere, men det overordnede udseende er det samme.

Hvad mener Mesterbold?

Hos Mesterbold mener vi, at Lyngby har Superligaens flotteste trøje i 2017/2018-sæsonen. Som altid er trøjen kongeblå, og den er meget enkel i sit udseende. Sponsoratet på trøjens front fylder ikke ret meget, og den hvide skrift går fint i overensstemmelse med resten af trøjen. Faktisk havde Lyngby en endnu flottere trøje i den forgangne sæson, men den nye er næsten lige så god.

Generelt kan vi godt lide trøjer, der er enkle i sit udseende. Det gælder blandt andre FC Københavns og AGFs trøje, som begge har den klassiske hvide farve. Derudover er det et kæmpe plus, hvis hovedsponsoren har et tilhørsforhold til byen, og det kan man sige om henholdsvis Carlsberg og Ceres, som begge er bryggerier med en lang historie i København og Århus.

AC Horsens’ sorte udebanetrøje skal også nævnes i denne forbindelse. Den er meget stilren i looket, og den sorte farve er generelt god til fodboldtrøjer. Foruden de klassiske Hummel-striber, så indeholder trøjen ikke andet end Hummels og AC Horsens’ eget logo, og den er helt klart også blandt de pæneste i årets Superliga.

Der er en del flotte trøjer i årets Superliga, men der er også et par uheldige. F.eks. så er SønderjyskEs udebanetrøje blandt de mindre pæne i år. Ideen om at inkorporere klubbens logo på trøjen er egentlig fin, men resultatet er ikke godt. Derudover skærer det røde Danfoss-logo på midten af trøjen i øjnene på den sorte trøjefarve.

En anden mindre pæn trøje er Hobros udebanetrøje. Kombinationen af bordeaux og de to store sponsorater på trøjens front er ikke ret pæn, og den er helt klart blandt kandidaterne til Superligaens grimmeste trøje i denne sæson.

Hvem sponsorerer Superliga-klubberne?

FC København, OB og AGF har bryggerier på trøjen i form af Carlsberg hos de to førstnævnte, mens århusianske Ceres pryder AGF-trøjen. AGF har dog Bravida, som leverer teknisk ejendomsdrift, på udebanetrøjen.

Brøndby, AaB, Hobro er sponsoreret af banker i form af Arbejdernes Landsbank og Spar Nord. FC Midtjylland har fagforeningen Det Faglige Hus på trøjen, mens Lyngby har ejendomsmæglerne Just-Sold på deres nye trøje.

SønderjyskE har traditionsrige og lokale Danfoss på trøjen, mens Randers FC har energifirmaet Verdo som trøjesponsor. Derudover har FC Nordsjælland transportfirmaet DHL på fronten, mens Silkeborg endnu engang har Mascot Workwear på trøjen.

FC Helsingør har aldrig før været i Superligaen, og det er altid spændende med nye bekendtskaber. De har nu indgået en aftale med Nordicbet, hvorfor den svenskejede bookmaker nu er den af den lyseblå- og hvidstribede trøje.

AC Horsens har ledt efter en hovedsponsor siden sommeren 2016, men det har fortsat ikke været muligt at finde.

Fodboldskribent

Lars Madsen

Author

2448 Artikler

Lars Madsen har mange års fodbolderfaring - både som aktiv fodboldspiller og som træner, men nu er det primært igennem tastaturet, at den store fodboldviden bliver benyttet. Han har et stort kendskab til dansk fodbold, men beskæftiger sig selvfølgelig også med international fodbold.