De seneste dage har der floret billeder af internationale fodboldspillere som spiser bananer på diverse sociale medier
Det hele handler kort sagt om en protest aktion mod den racisme som flere udenlandske spillere bliver udsat for i Spanien
Kampagnen blev startet i forbindelse med FC Barcelonas besøg hos Villareal
Her fik holdets brasilianske back, Dani Alves, kastet en banan efter sig i forbindelse med et hjørnespark
Efterfølgende tog han den op og tog en bid af den
Umiddelbart en spontan reaktion fra en spiller med overskud til at tage fis på de ting, de bliver udsat for
Alves påstod da også, at det var helt tilfældigt, hvad der skete
– Jeg gjorde det uden at tænke, påstod brasilianeren efterfølgende
Men ifølge Guga Ketzer, der er medejer af reklamebureauet Loducca, er det ikke helt rigtigt
Over for den spanske sportsavis AS erkender han
– Handlinger vejer tungere end ord, siger Ketzer, til avisen om selve bananaktionen, der i virkeligheden blev planlagt flere uger i forvejen af Dani Alves og Neymar
Det skete efter en kamp imellem Barcelona og Espanyol, hvor de racistiske ukvemsord fløj i luften, og hvor abelydene flere gange blev råbt imod de to brasilianere
– Det var Neymars idé at æde bananen, men det endte så med at blive Alves, der fik lejligheden
Det fungerede fint, underdriver Guga Ketzer, der samtidig afslører, at kampagnen ‘#weareallmonkeys’ sammen med billedet af en bananspisende Neymar med sønnen på skødet, samt t-shirts med tekst var produceret på forhånd, for at salget kunne skydes i gang allerede mandag morgen
– Den bedste taktik er at tage brodden af de racistiske tilråb, så de ikke eskalerer
Nu har vi skabt en trend, siger Guga Ketzer
Det må man sige, at han fik ret i