Etaperne i Giroen 2024: Få overblikket her

Fra d. 4. maj 2024 starter Giro d’Italia, der er årets første Grand Tour. Tadej Pogacar er favorit til at vinde sin første Giro-sejr, og du kan herunder se den rute, som han og de mange andre ryttere i feltet skal ud på under de tre uger rundt i Italien.

Se odds på Giroen 2024 hos Expekt

1. etape: Venaria Reale – Torino (143 kilometer)

Den 4. maj går det som nævnt løs med årets Giro d’Italia, og det gør det i Venaria Reale, der ligger cirka 10 kilometer fra Torino. Netop Torino er målby på årets første etape, og det er en flad afslutning. Lidt over 20 kilometer før målstregen i Torino skal rytterne over en kategori 2-stigning, der er 6,1 kilometer lang og stiger med 7,4 % i snit. Det kan være, at den bliver for hård for feltets hurtigste folk, og det kan fx åbne op for en sejr til en rytter i udbrud. Hvis de fleste sprintere kan sidde med over stigningen, ligner det derimod en glimrende mulighed for de hurtigste i feltet til at kæmpe om at være den første til at iklæde sig den lyserøde førertrøje i 2024-udgaven af Giroen. I årets Giro-felt er der gode sprintere som Olav Kooij, Tim Merlier, Fabio Jakobsen, Caleb Ewan, Sam Welsford, Biniam Girmay og Jonathan Milan.

2. etape: San Francesco al Campo – Santuario di Oropa (161 kilometer)

Søndag d. 5. maj skal Giroens klassementsryttere allerede i aktion, da anden etape slutter med mål op ad. Den afsluttende kategori 1-stigning er 11,8 kilometer lang og stiger med 6,2 % i snit. Det er langtfra den hårdeste stigning i årets Giro, men hold alligevel et vågent øje med løbets bedste bjergryttere her, og Tadej Pogacar er umiddelbart det bedste vinderbud her.

3. etape: Novara – Fossano (166 kilometer)

Det er ikke sikkert, at første etape bliver et sprinteropgør, men det vil være meget overraskende, hvis ikke tredje etape mandag d. 6. maj bliver en spurt i Fossano. Der er kun en enkelt kategoriseret stigning på etapeprofilen, og den kommer ikke til at volde problemer for nogle af sprinterne. Afslutningen går lidt op ad mod Fossano, og det kan måske åbne op for angreb, men det mest sandsynlige er, at det bliver en spurt. Hold øje med sprintere som Olav Kooij, Tim Merlier, Fabio Jakobsen, Kaden Groves, Caleb Ewan og Jonathan Milan.

4. etape: Acqui Terme – Andora (190 kilometer)

Tirsdag d. 7. maj er der lidt flere højdemeter på menuen for Giro-feltet, men det ligner stadig en dag for feltets sprinterhold. Der er en enkelt kategoriseret stigning, og det er en 3’er, der ligger 100 kilometer før målstregen i Andora.

5. etape: Genoa – Lucca (178 kilometer)

På femte etape d. 8. maj bevæger feltet sig til Toscana, hvor der er mål i byen Lucca. For tredje etape i træk ligner det en ruteprofil for feltets sprintere. Der er ganske vist to kategoriserede stigninger på etapen, men de er ikke hårde nok til at få sat sprinterne.

6. etape: Torre del Lago Puccini – Rapolano Terme (180 kilometer)

Torsdag d. 9. maj står den på kuperet terræn for Giro-feltet. 1.900 højdemeter venter rytterne på de 180 kilometer fra Torre del Lago Puccini til Rapolano Terme, og selv om der er kun er to kategori 4-stigninger på etapeprofilen, så går det op ad mod målstregen, og det kunne ligne en dag for et udbrud til at holde hjem.

7. etape: Foligno – Perugia (38,5 kilometer)

Giroens første enkeltstart køres fredag d. 10. maj og er 38,5 kilometer lang. De første 32 kilometer af ruten er flade, men de sidste 6,5 kilometer går det op ad mod målstregen i Perugia. Favoritterne her er feltets bedste enkeltstartsryttere, så det er bl.a. folk som Tadej Pogacar, Geraint Thomas, Wout van Aert og så videre.

8. etape: Spoleto – Prati di Tivo (153 kilometer)

På ottende etape d. 11. maj skal klassementsrytterne for anden dag i træk være på dupperne, når løbets første rigtig hårde bjergetape venter. Det går op og ned hele dagen, og den afsluttende stigning til Prati di Tivo er 14,6 kilometer lang og stiger med 7 % i snit. Det er en etape, som Tadej Pogacar vil være favorit til at vinde.

9. etape: Avezzano – Napoli (214 kilometer)

Søndag d. 12. maj skal løbets næstlængste etape køres, og her er det igen blevet tid for feltets hurtigste at vise, hvad de kan. Ruten er i hvert fald flad, og det må formodes, at alle sprinterne har taget en så rolig dag som muligt på etape 8.

10. etape: Pompeji – Cusano Mutri (142 kilometer)

Efter løbets første hviledag skal rytterne igen i sadlen tirsdag d. 14. maj, hvor starten går i den historiske by Pompeji. Det er en kort etape, men det er også en hård etape. Der er mål op ad, og den afsluttende stigning er næsten 18 kilometer lang og stiger med 5,6 % i snit. Det bliver en dag, hvor klassementsrytterne kommer til at teste hinanden, men etapesejren kan også komme fra et udbrud.

11. etape: Foiano di Val Fortore – Francavilla al Mare (207 kilometer)

Onsdag d. 15. maj venter der rytterne en lang etape, men profilmæssigt er den væsentligt nemmere end etapen dagen før. Etapeprofilen er skræddersyet til en massespurt.

12. etape: Martinsicuro – Fano (190 kilometer)

190 kilometer skal rytterne tilbagelægge på Giroens 12. etape, der foregår i kuperet terræn. Det ligner en god dag for et udbrud, men de sidste godt 10 kilometer er flade, så det kan også ende i en spurt.

13. etape: Riccione – Cento (179 kilometer)

Det bliver ikke mere fladt for sprinterne i årets Giro, end det er tilfældet på 13. etape, der køres fredag d. 17. maj. Der er ikke et eneste bump på ruten, og det vil være overraskende, hvis ikke det ender i en massespurt i Cento.

14. etape: Castiglione delle Stiviere – Desenzano del Garda (31,2 kilometer)

Løbets anden og sidste enkeltstart køres lørdag d. 18. maj, hvor der er mål ved Gardasøen, der er Italiens største sø. Det er en etape for løbets tempospecialister med stor motor, da ruten er næsten lige så flad som etapen dagen forinden.

15. etape: Manerba del Garda – Livigno (220 kilometer)

Sæt kryds i kalenderen søndag d. 19. maj, hvis du er vild med hårde bjergetaper, for rytterne i feltet skal her ud på løbets kongeetape, der er 220 kilometer lang og har mål på en bjergtop i over 2.000 meters højde. Fem kategoriserede stigninger skal forceres undervejs, og det går nærmest op ad på etapens sidste 52 kilometer. Med sine 220 kilometer er 15. etape også Giroens længste.

16. etape: Livigno – Santa Cristina Valgardena (202 kilometer)

Efter en velfortjent og tiltrængt hviledag skal feltet igen ud på en lang rute med mange højdemeter. Klassementsrytterne kommer med garanti i aktion igen her, men det kan være, at etapesejren skal afgøres i et udbrud.

17. etape: Selva di Val Gardena – Passo del Brocon (159 kilometer)

Endnu en meget hård og bjergrig etape venter på feltet onsdag d. 22. maj, hvor der er mål op ad for tredje etape i træk. Den afsluttende stigning er 12,2 kilometer lang og har en gennemsnitlig stigningsprocent på 6,4.

18. etape: Fiera di Primiero – Padova (171 kilometer)

Torsdag d. 23. maj er en etape for de sprintere, der stadig er med i løbet på dette tidspunkt. Der er én kategoriseret stigning på ruten, og det er en kategori 4, der er placeret inden for de første 20 kilometer af etapen.

19. etape: Mortegliano – Sappada (157 kilometer)

Fra en flad etape til 2.850 højdemeter. Etapeprofilen her ligner en oplagt dag for udbryderne, men klassementsrytterne kan også røre på sig, da terrænet indbyder til angreb. Det kan være ryttere som Wout Poels, Michael Woods, Domenico Pozzovivo, Julian Alaphilippe, Romain Bardet, Rafal Majka og så videre, der måske har udset sig denne etape.

20. etape: Alpago – Bassano del Grappa (181 kilometer)

Lørdag d. 25. maj er sidste mulighed for klassementsrytterne til at hente tid på hinanden. På den 181 kilometerlange 20. etape skal feltet to gange over Monte Grappa, der er en modbydelig stigning på 18,2 kilometer og en gennemsnitlig stigningsprocent på 8,1 procent.

21. etape: Rom – Rom (122 kilometer)

Årets Giro d’Italia slutter søndag d. 26. maj med en flad rute i Roms gader. Feltets sprintere skal på 21. etape give det sidste, de har i sig. Det er selvfølgelig ikke til at vide, hvilke sprintere der er tilbage i løbet på sidste etape, men hvis de er med stadig, er det sprintere som Olav Kooij, Tim Merlier, Fabio Jakobsen, Jonathan Milan, Kaden Groves, Caleb Ewan, Sam Welsford, Biniam Girmay, Elia Viviani og Juan Sebastian Molano, der skal holdes øje med.

Læs også: Odds på Giroen 2024