Tour de France 2024 løber af stablen fra lørdag d. 29. juni til søndag d. 21. juli. Igen i år ventes det at blive en duel mellem Jonas Vingegaard og Tadej Pogacar om den samlede sejr i verdens største cykelløb. Se herunder den vanskelige rute som alle rytterne i årets Tour-felt skal ud på.
Se odds på Touren 2024 hos Expekt
Tour de France 2024: Etaper og datoer
Tour de France 2024 indledes i Italien, hvor starten går i Firenze lørdag den 29. juni. Løbets sidste etape køres søndag d. 21. juli, og for første gang siden 1905 slutter løbet ikke i Paris, men i stedet i Nice. Det er på grund af OL i Paris, at Touren i år slutter andetsteds.
De 21 etaper er fordelt som følger:
- 5 flade etaper
- 9 kuperede etaper
- 5 bjergetaper
- 2 enkeltstarter
Herunder kan du se en oversigt over de 21 etaper i Tour de France 2024. Under tabellen kan du se læse en kort rutebeskrivelse af alle etaperne.
Etape | Dato | Start/Slut | Distance | Etapevinder |
---|---|---|---|---|
1. etape | Lørdag d. 29. juni | Firenze – Rimini | 206 km | |
2. etape | Søndag d. 30. juni | Cesenatico – Bologna | 200 km | |
3. etape | Mandag d. 1. juli | Piacenza – Torino | 229 km | |
4. etape | Tirsdag d. 2. juli | Pinerolo – Valloire | 138 km | |
5. etape | Onsdag d. 3. juli | Saint-Jean-de-Maurienne – Saint-Vulbas | 177 km | |
6. etape | Torsdag d. 4. juli | Macon – Dijon | 163 km | |
7. etape | Fredag d. 5. juli | Nuits-Saint-Georges – Gevrey-Chambertin | 25 km | |
8. etape | Lørdag d. 6. juli | Semur-en-Auxois – Colombey-les-Deux-Églises | 176 km | |
9. etape | Søndag d. 7. juli | Troyes – Troyes | 199 km | |
Hviledag 1 | Mandag d. 8. juli | |||
10. etape | Tirsdag d. 9. juli | Orlèans – Saint-Amand-Montrond | 187 km | |
11. etape | Onsdag d. 10. juli | Evaux-les-Bains – Le Lioran | 211 km | |
12. etape | Torsdag d. 11. juli | Aurillac – Villeneuve-sur-Lot | 204 km | |
13. etape | Fredag d. 12. juli | Agen – Pau | 171 km | |
14. etape | Lørdag d. 13. juli | Pau – Pla d’Adet | 152 km | |
15. etape | Søndag d. 14. juli | Loudenvielle – Plateau de Beille | 198 km | |
Hviledag 2 | Mandag d. 15. juli | |||
16. etape | Tirsdag d. 16. juli | Gruissan – Nimes | 187 km | |
17. etape | Onsdag d. 17. juli | Saint-Paul-Trois-Chateaux – Superdévoluy | 178 km | |
18. etape | Torsdag d. 18. juli | Gap – Barcelonnette | 179 km | |
19. etape | Fredag d. 19. juli | Embrun – Isola 2000 | 145 km | |
20. etape | Lørdag d. 20. juli | Nice – Col de la Couillole | 133 km | |
21. etape | Søndag d. 21. juli | Monaco – Nice | 34 km |
Læs også: Odds på Tour de France 2024
1. etape: Firenze – Rimini (206 km)
Tour de France 2024 starter som nævnt i Italien, og det er noget af en første etape, der venter rytterne på de 206 kilometer fra Firenze til Rimini. Det starter ud helt fladt i Firenze, men i løbet af de 206 kilometer skal rytterne over hele syv kategoriserede stigninger. Toppen på den sidste stigning ligger cirka 25 kilometer fra målstregen i Rimini, og den er syv kilometer lang og har en gennemsnitlig stigningsprocent på 4,8.
Denne første etape er en dag, hvor klassementsrytterne allerede skal være på dupperne, og Tadej Pogacar er et godt bud på en rytter, der kunne finde på at angribe på denne etape.
2. etape: Cesenatico – Bologna (200 km)
Anden etape byder ikke på nær så mange højdemeter som første etape, men det er stadig en særdeles kuperet etape med stejle bakker, der venter feltet. To gange skal rytterne over Cote de San Luca, der er 1,9 kilometer lang og stiger med voldsomme 10,6 procent i snit. Med 14 kilometer til mål skal feltet over stigningen for anden og sidste gang, og hvis det stadig er samlet her, vil de stærkeste puncheurs i feltet med garanti forsøge at angribe i jagten på etapesejr.
3. etape: Piacenza – Torino (229 km)
For tredje dag i træk venter der feltet en etape på over 200 kilometer, men denne etape ender formentlig med en massespurt, da der kun er tre korte stigninger undervejs på de 229 kilometer til Torino, og ingen af dem er svære nok til at få sat sprinterne. Udbruddet kan dog også have en chance, men det må forventes, at sprinterholdene vil gøre alt, hvad de kan for at holde det samlet.
4. etape: Pinerolo – Valloire (138 km)
Efter en flad tredje etape står den for alvor på bjerge i Touren, hvor feltet forlader Italien og bevæger sig ind i de franske alper. Der er tre stigninger på menuen, og to af dem er enormt lange. Efter den flade start i Pinerolo skal rytterne blot køre få kilometer, før det begynder at gå opad mod Sestriere. Stigningen er næsten 40 kilometer lang og stiger med 3,7 procent i snit. Herefter venter en nedkørsel på cirka 12 kilometer, og så går det igen opad. Col de Montgenevre er anden stigning på etapen, og den er er 8,2 kilometer lang og har en gennemsnitlig stigningsprocent på 6,1.
Hvis du har set Tour de France gennem mange år, vil du vide, at Col du Galibier er et af de mest berømte bjergpas i Touren, og netop Col du Galibier er fjerde etapes sidste udfordring. Og hvilken en. Galibier-stigningen er 23,6 kilometer lang og stiger med fem procent i snit. På toppen af Col du Galibier venter en nedkørsel på små 20 kilometer, og etapen har mål i Valloire.
5. etape: Saint-Jean-de-Maurienne – Saint-Vulbas (177 km)
Femte etape til Saint-Vulbas ender måske med en sprinterafgørelse, men det er bestemt ikke givet på forhånd, da der venter to stigninger undervejs, og den ene af dem er næsten 13 kilometer lang og stiger 2,7 procent i snit. Sættes der hårdt tempo her, kan flere af sprinterne i feltet blive sat. Cirka 30 kilometer fra målstregen venter en 4,4 kilometer lang stigning, der stiger med 4,2 procent i snit, og også den stigning kan bruges til angreb, som kan gøre det besværligt for sprinterholdene at holde det samlet. Femte etape kan derfor både ende med en spurt eller en udbrudssejr.
6. etape: Macon – Dijon (163 km)
Mens det ikke er sikkert, at sprinterne skal i aktion på femte etape, er det svært at forestille sig, at det ikke ender med en massespurt i Dijon på 6. etape. Der er ikke mange muligheder for sprinterne i årets Tour de France, men denne etape er den mest oplagte til en spurt.
7. etape: Nuits-Saint-Georges – Gevrey-Chambertin (25 km)
Løbets første enkeltstart venter på 7. etape og er 25 kilometer lang. Ruteprofilen er kuperet, og det er en meget vigtig dag for Tourens klassementsryttere. Efter 10 kilometer venter stigningen Cote de Reulle-Vergy, som er 1,5 kilometer lang og stiger med 6,5 procent i snit. Er Jonas Vingegaard i topform, er han et oplagt bud på en etapevinder. Vingegaard vandt sidste års eneste enkeltstart i Tour de France i overlegen stil.
8. etape: Semur-en-Auxois – Colombey-les-Deux-Églises (176 km)
Efter fredagens enkeltstart indledes weekenden i Touren med en kuperet etape på 176 kilometer. 8. etape byder på mange højdemeter, og det er en etape, som er skræddersyet til et udbrud. Klassementsrytterne vil holde sig fremme og være klar, men den er næppe hård nok til, at de kan tage tid på hinanden.
9. etape: Troyes – Troyes (199 km)
Før Tourens første hviledag venter der endnu en udfordrende dag for rytterne. Etapen starter og slutter i Troyes, og i løbet af de 199 kuperede kilometer skal feltet forcere hele 14 grussektorer. Sæt kryds i kalenderen søndag d. 7. juli, hvor 9. etape køres.
10. etape: Orlèans – Saint-Amand-Montrond (187 km)
Efter hviledagen og en meget hård start på Tour de France venter en pandekageflad rute på rytterne, og det vil være meget overraskende, hvis ikke løbets sprintere skal køre om etapesejren i Saint-Amand-Montrond.
11. etape: Evaux-les-Bains – Le Lioran (211 km)
På 11. etape venter en lang og kuperet etape på 211 kilometer i Massif Central, og den står på tusindvis af højdemeter. Der er også lagt op til en spændende afslutning, hvor etapesejren både kan gå til en rytter fra et udbrud eller til en af klassementsrytterne.
12. etape: Aurillac – Villeneuve-sur-Lot (204 km)
12. etape er endnu en lang etape på over 200 kilometer, og igen skal rytterne ud på en rute, hvor det går op og ned hele dagen. Mange udbrudsjægere har helt sikkert sat kryds ved denne etape.
13. etape: Agen – Pau (171 km)
Også 13. etape kan sagtens ende med en sejr til en rytter fra et udbrud, da de 171 kilometer fra Agen til Pau også er kuperede. Det vil blive svært for sprinterholdene at holde det samlet, selv om afslutningen er oplagt til en spurt.
14. etape: Pau – Pla d’Adet (152 km)
De første cirka 70 kilometer af 14. etape er flade, men så går det ellers opad resten af dagen. Col du Tourmalet er dagens første stigning, og det berømte bjerg er 18,7 kilometer lang og stiger 7,4 procent i snit. Efter Tourmalet venter en lang nedkørsel, hvorefter det går opad etapens næste stigning, der er 8,2 kilometer lang og har en gennemsnitlig stigningsprocent på 5,1. Målstigningen er 10 kilometer lang og stiger med hele 8,7 procent i snit. Dette er en etape, som løbets bedste klatrere ønsker at vinde.
15. etape: Loudenvielle – Plateau de Beille (198 km)
15. etape til Plateau de Beille er også en dag for løbets klassementsryttere, og det er en dag, som løbets sprintere frygter, da etapen starter med at gå opad lige fra begyndelsen, hvor Col de Peyresourde er på menuen. Ud over Peyresourde venter fem yderligere stigninger, og der er på mål på Plateau de Beille, der er 15,8 kilometer lang og stiger med 7,8 procent i snit. Da en Tour de France-etape senest sluttede på toppen af Plateau de Beille, vandt Joaquim Rodriguez. Det var på 12. etape i 2015.
16. etape: Gruissan – Nimes (187 km)
Efter løbets anden hviledag venter 16. etape, som har mål i Nimes. Dette er sidste mulighed for løbets sprintere, men det bliver formentlig ikke helt nemt. Ruten er kuperet, og det kan blive svært for sprinterholdene at holde det samlet, da rytterne også må formodes at være trætte på dette tidspunkt at løbet.
17. etape: Saint-Paul-Trois-Chateaux – Superdévoluy (178 km)
Årets Tour-rute er sød ved de mest udbrudsglade ryttere, og på 17. etape til Superdévoluy er der også lagt op til en sejr fra et udbrud. Den afsluttende stigning op mod mål er 3,9 kilometer lang og stiger med 5,6 procent i snit.
18. etape: Gap – Barcelonnette (179 km)
Løbets 18. etape fra Gap til Barcelonnette er formentlig sidste mulighed for at vinde en etape for de ryttere, der ikke kører med om den samlede sejr. Det er en kuperet sag på 179 kilometer, og seks kategoriserede stigninger venter feltet undervejs, men det er ikke stigninger, der vil kunne skabe tidsforskelle i klassementet, medmindre en rytter eller to har en rigtig dårlig dag.
19. etape: Embrun – Isola 2000 (145 km)
19. etape er kort, men den bliver meget hård. Tre lange og svære stigninger skal feltet over, og det hele slutter opad stigningen Isola 2000, der senest blev kørt i Tour-sammenhæng tilbage i 1993, hvor Tony Rominger vandt. Stigningen er 16,1 kilometer lang og stiger med 7,1 procent i snit.
20. etape: Nice – Col de la Couillole (133 km)
20. etape er endnu kortere end 19. etape, men den er også endnu hårdere. Hvis Tour de France ikke er afgjort på dette tidspunkt af løbet, er der god sandsynlighed for, at det kommer til at ske på løbets næstsidste etape, der har mål på toppen af Col de la Couillole for første gang i Tour de France-historien. To gange tidligere har der været på mål på stigningen i etapeløbet Paris-Nice, og Tadej Pogacar vandt etapen, da stigningen senest var på menuen i Paris-Nice i 2023. Col de la Couillole er 15,8 kilometer lang og stiger med 7,3 procent i snit.
21. etape: Monaco – Nice (34 km)
Tour de France har de seneste mange år sluttet på Champs-Élysées i Paris, men sådan er det ikke i år på grund af OL i den franske hovedstad. I stedet skal rytterne ud på en 34 kilometer lang enkeltstart fra Monaco til Nice, og det er en hård ruteprofil, hvor der sagtens kan ske ændringer i klassementets top 10.