Lars Madsen photo
Lars Madsen

- 17 sep, 2018

Glimmerdrys til de passionerede mennesker bag fodbold i Danmark

FC Sunshine fodboldhold

Fodboldens rødder strækker sig bredt ud i Danmark. Herhjemme følger vi landsholdet og Superligaen. Udover dette ser vi spændt med, når de store europæiske kampe fra Champions League eller Europa League bliver afholdt. Med andre ord, så er den fodbold som hovedsageligt bliver mediedækket på eliteplan.

Hvorfor kigger ingen nærmere på amatørfodboldklubberne i Danmark?

Men de fodboldklubber og trupper i Danmark som ikke får specielt meget medieopmærksomhed er amatørfodboldklubberne. Og de er faktisk rigtig interessante af flere grunde. Der er elementer som er bemærkelsesværdige, nemlig at det er passionen, frivilligheden og eget initiativ der er nogle af elementerne bag amatørfodboldklubbernes drift.

Og næsten alene af de ovenstående grunde, er det værd at kaste glimmer på de kræfter og visioner der står bag amatørfodboldklubberne rundt om i det danske land.

Inden denne artikel blev sat i værks, undersøgte vi overordnet forskellene mellem de professionelle og amatørfodboldklubberne. Og nogle af de største forskelle var, at de professionelle har en fastlåshed og manglede fornyelse indenfor kommunikation. Det er lidt den samme gamle sang vi ser, også selvom fans og tilskuer har ændret tilgang både til medier, kommunikationen og behovet, hvor det virker som om at de professionelle klubber har en kultur, som næsten er gået i stå.

Tilbud: Betting odds bonus

Krogene i sportsverdenen viser et helt andet billede

Og hvorfor den passion for at kaste glimmer over de lokale, måske lidt skæve fodboldklubber i Danmark?

Det er en sammenblanding af respekten for de lokale fodboldklubber, samt skaber de sammenhold og danner en kultur uden de store økonomiske ressourcer. Og fordi der primært skrives om de velkendte klubber og sportsprofiler i en verden, hvor de økonomiske summer har oversteget alt sund fornuft, med brandværdier som løber op i milliarder hos de store europæiske fodboldklubber, som har de rette ressourcer til at forhandle de gode mediekontrakter i hus.

Ønsker du at læse mere om de økonomiske brandværdier i fodbold, kan du læse om verdens mest værdifulde fodboldklubber i vores artikel her.

For der er en kæmpe forskel; nemlig passionen og den innovative tilgang i amatørfodbold som nogle gange mangler på eliteplan. Og sjovt nok er det lige præcis dé innovative handlinger, som rigtig mange sportsbrand og professionelle prøver at ”fange” i deres manglende kultur. Konflikten om de kommercielle rettigheder mellem DBU og landsholdet er et glimrende eksempel på en manglende forretningstilgang og udvikling.

For en del af amatørerne i sportssektoren, tegner generelt et helt andet billede af, hvordan fodbold også kan kommunikeres og brandes med en mere forretningsmæssige tilgang. Deres innovative tilgang viser en forretningstilgang til fodbolden, der minder mere om entrepreneurship med fodbold som bærende fællesskab.

Glimmerdrys i fodbolddanmark

Der kan aldrig kastes for meget glimmerdrys over de frivillige, passionerede kræfter. For det kræver noget af en indsats, når ressourcerne er mangelfulde. Man kunne jo være fristet til at stille følgende spørgsmål ift. lokale fodboldklubber:

  • Så hvilken ånd ligger bag de små frivillige fodboldklubber?
  • Og hvad er det der gør dem specielle?
  • Hvordan ser profilerne ud?
  • Og ikke mindst, hvad er det som driver dem?

I den første del i uddeling af glimmerdrys til de frivillige fodboldklubber i Danmark, er til en fodboldklub beliggende centralt i København.

Navnet i sig selv er intet mindre end fantastisk. Set fra et markedsføringsperspektiv rammer navnet, kernen i FC Sunshine’s vision.

Rent sportsmarketingmæssigt er FC Sunshine perlen, da de har skabt en perfekt balance mellem sport herunder fodbold med en ret så innovativ forretningstankegang. Og hvorfor har de skabt den perfekte balance? Når du tager en folkesport som fodbold og danner en forretningsverden rundt om den, uden begrænsninger, så har du FC Sunshine og balancen.

”Uden begrænsninger” kommer også til udtryk ved at vælge at gå sin egen vej, hvor man ikke er pålagt så mange regler, som i den anden ende også betyder at man bærer alt ansvar selv, og den opgave klarer FC Sunshine uden de store vanskeligheder. For fodboldklubben FC Sunshine har i den grad skabt et brand på relativ kort tid.

fc sunshine spillere hygger

Alle veje fører til Rom – denne gang blev det FC Sunshine

Når du møder eller ser den karakteristiske lyserøde T-shirt, skal du regne med at du bliver ramt af en positiv stemning. Den lyserøde T-shirt med FC Sunshines runde og ligeså karakteristiske funky logo, undertegner bestemt FC Sunshines værdier og visioner.

Uniformen vækker interesse og undring over hvem FC Sunshine er og hvad de laver. Fodbold er måske ikke det første man tænker på, og det er interessant i sig selv. Og dermed tilbage til spørgsmålet, hvorfor der egentlig ikke bliver skrevet om semi-amatør og amatørfodbold i Danmark og kræfterne bag?

Talenterne ud over grønsværen

For drengene bag FC Sunshine viser at talenterne rækker langt ud over grønsværen. Iført lyserøde holdtrøjer og hvide shorts med et logo i et stilrent udtryk indeholdende palme og hav søger drengene bestemt for at skabe en sommerstemning – selv på de grå regnvejrsdage. Selv anførerbindet er i regnbuens farver, hvilket er et kraftigt statement om, at alle er velkommen i FC Sunshine.

Kunsten i at holde tungen lige i munden

Fra den lyserød T-shirt og det funky logo, førte det til en besked over Messenger til FC Sunshine på en solrig torsdag. Heldet var at FC Sunshine var interesseret i, at fortælle om idéen bag fodboldklubben og deres rejse indtil nu.

Efter samtalen med Frederik Frankman, kræver det at holde tunge lige i munden, når der skal fortælles om FC Sunshine. For der er mere gang i de drenge end et flot logo og semiamatørfodbold. For der ligger tunge visioner og muligheder for og i, at skabe og rykke rammerne for, hvordan vi indtil videre opfatter og driver en fodboldklub. Og med hånden på hjertet, er vi overbevist om at deres visioner og hårdt arbejde vil blive succesfuldt.

Selv skriver FC Sunshine at deres formål er ”… at skabe sommerstemning, fællesskab og det sociale aspekt, 365 dage om året.”

For at opnå dette er nøgleordene:

  • Fodbold
  • Fællesskab
  • Sommerstemning
  • Velgørenhed

FC Sunshine – Ånden i truppen

FC Sunshine tæller omkring 23 mand i truppen, hvor organisationen tæller omkring 30 personer. Alle har deres forskellige kompetencer og netværk som strækker sig rundt i hele landet.

Og det er nok den tværfaglighed og åbenhed overfor hinandens forskellige perspektiver, der giver så mange muligheder, og ikke mindst – er der højt til loftet hos FC Sunshine. Selvom nøgleordet er fællesskab hos FC Sunshine, har de alle deres stærke personligheder, som formår at arbejde som en enhed, hvilket gør at kreativiteten folder sig nemt ud, på tværs af interesser og derved vækster de ret kraftigt.

For uden passion og stærke visioner bliver det mere end svært at implementere idéer til faktiske handlinger. Især taget i betragtning, at arbejdet er ulønnet og det er fritiden, som bliver brugt på FC Sunshine vækst.

FC Sunshine har fodbold som fællesskabet. Men FC Sunshine forbinder forretninger og organisationer under et tag, hvor de sideløbende har samarbejde med andre virksomheder og velgørende organisationer. En del af deres events har et velgørende formål, hvor fodbolden er samlingspunktet og bindeleddet mellem virksomheder og organisationer.

fc sunshine marketing

Miami Vice i 2018 uden kliché og copycat

Som skrevet i opdagelsen af FC Sunshine, via den lyserøde T-shirts og deres palme logo. Fortæller det også en anden vinkel af klubben, nemlig: Hvad er et fodboldbrand uden fashion anno 2018?

Dette har FC Sunshine skam tænkt på, og har derfor en: Sunshine tøjkollektion.

Og er man ikke til den lyserøde farve, har kollektionen også et sæt i Moonlight blå, men svømmeshortsene til herre, kan ikke andet end at vække god opmærksomhed hos det kvindelige publikum. Uanset farvevalget minder farverne og stemningen om Miami Vice 2018, dog uden klichér eller dårlig copycat. Med palmer og stilrent design rammer FC Sunshine kollektionen den glade sommerstemning, og er et fysisk produkt i samme omgang.

Oplevelsesøkonomien for fuld kraft

Sommeren 2018 er overstået, men FC Sunshine-truppen har i den grad medvind. Alene i år har de formået at vinde La Liga Cup samt 3F Bold. I juli blev truppen sat på en prøve, da de deltog i streetfodbold på en varm sommerdag under Bispebugen i København.

FC Sunshine deltog til VM i Straffe på Rådhuspladsen i København, dette er bare hvad drengene har deltaget i mht. fodbold og året er slet ikke slut.

Et glimrende eksempel på FC Sunshine’s deltagelse til velgørenhedsarrangementer er afholdelse af fodboldsturneringen i forbindelse med Kræftens Bekæmpelses kampagne ”Lyserød Lørdag”, som afholdes d. 6 oktober. Turneringen sker i samarbejde med Fodboldfabrikken København. 32 forskellige fodboldhold deltager og fodboldholdene kommer fra store danske virksomheder og organisationer, der alle støtter op om Kræftens Bekæmpelse.

Foruden deltagelsen i forskellige velgørenhedsarrangementer har FC Sunshine vision om at imødekommen FNs 17 verdensmål, hvor FC Sunshine tidligere har været engageret i Good Wings 2018.

FC Sunshine: Round & abound

Selve deres marketing sker gennem alternative kanaler via diverse arrangementer i Københavns natteliv med nogle af byens bedste DJs og musiksteder. Så ønsker du at deltage i et af deres kommende arrangementer, kan du finde deres Facebook side og følge med i hvor og hvornår de forskellige arrangementer afholdes.

Nok ikke de sidste glimmerdrys

FC Sunshine modtager meget glimmerdrys – med god grund, derfor bliver spændende at se hvad fremtiden bringer. Herfra følger vi FC Sunshine på sidelinjen. I mellemtiden kastes der glimmer på de andre semi- og amatørfodboldklubber placeret rundt om i Danmark, for at se hvad der gemmer sig af fodboldpassioneret mennesker, som dagligt sørger for at fodbolden bliver en tilgængelig sport for alle aldre og køn.

Fodboldskribent

Lars Madsen

Author

2424 Artikler

Lars Madsen har mange års fodbolderfaring - både som aktiv fodboldspiller og som træner, men nu er det primært igennem tastaturet, at den store fodboldviden bliver benyttet. Han har et stort kendskab til dansk fodbold, men beskæftiger sig selvfølgelig også med international fodbold.