Top 10 brands: Verdens mest værdifulde fodboldklubber

fodboldklubber brand værdi

Der har i mange år været diskussioner om investeringer i en fodboldklub fra et profitskabende perspektiv. Man deler tit såkaldte ’fodboldinvesteringer’ op i to dele: Lukrativt eller følelsesmæssigt engagement, som også kaldes loyalitetserklæring.

I fodbold er der stor forskel i de økonomiske værdier: På den ene side har man en brand-værdi og på den anden side profitskabende værdi. Fodbold er en af de sportsgrene hvor disse modsætninger spiller sammen – for hvem vil investere i en underskudsforretning? De fleste vil nok takke nej ved det spørgsmål, men en stor del af værdien i fodbold ligger i brandet, som er de immaterielle aktiver og de faste materielle aktiver.

Et brand er defineret af varemærket og de tilhørende immaterielle rettigheder

I maj udkom markedsrapporten over de mest værdifulde fodboldbrands i verden udgivet af Brand Finance. Til udregning af brand-værdien af fodboldklubberne er der benyttet modellen ’The Royal Relief’. Den metodiske fremgangsmåde er et estimat af værdien af de forventede fremtidige indtægter vedr. brandet.

Dette sker ved at beregne royaltysatserne, der ville blive opkrævet for dets brug (så som billeder osv.). Brand værdien er det den netto økonomiske fordel, som en licensgiver vil opnå ved at licensere brandet på det åbne marked, i henhold til industriens standard ISO10668.

  • Indtægter på kampdage: Her fokuseres der på klubbens evne til at generer indtægter fra kampdagene. Dette indeholder salg af billetter, salg af services såsom drikkevarer samt salg af tilhørende produkter til før og under kampdagen.
  • Kommercielt indtægter: Disse indtægter inkluderer salg af T-shirt eller kit. Alle produkter der har relevans indenfor sponorship aftaler, merchandise og andre relevante kommercielle produkter indgår som kommercielt indtægt.
  • Broadcasting indtægter: Indtægterne er afhængige af rettighederne i forhold til hvorledes og hvor kampene spilles idet der er forskel på disse rettigheder, når det kommer til regionale kampe, landskampe eller Champions League.

Udregningen på royalties-raten sker via BSI – Brand Strength Indexet. Hvis klubbens brand performance ligger på en score på 80 ud af de 100, og området i sektoren er 0-5% – så er satsen for brugen af dette brand på 4 %. Sektoren er det åbne markedet. Udregningen af de direkte fodbold bestemte indtægter, såsom kampdag, broadcasting og de kommercielle indtægter.

Fastsættelse af prognoseindtægter som vurderes fra tidligere indtægter og forventede fremtidige resultater. Anvendelse af royalties-satsen til prognoseindtægter for at fastslå brand indtægterne. Brandindtægter diskonteres efter skat til en nutidsværdi som svarer til brand-værdien

Top 10 Profiler – verdens mest værdifulde brands i fodbold

1. Manchester United

Med en total brand værdi på 1,895 millioner USD gør at Manchester United er nr. 1 – som verdens mest værdifulde fodbold brand. Med en brand styrke på 94,6 ud af 100. Manchester United største sponsor er Chevrolet som sponsorer spilletrøjer eller T-shits med en årlig værdi på 74 Millioner USD. Adidas sponsorer som kit producent med en årlig værdi på 105 Million USD.

Manchester har øget deres brand-værdi med 9% som hovedsageligt skyldes succesen på græsset, hvor resterne af indtægter er med i forøgelse af værdien. De kommercielle indtægter ligger på 300 millioner GBP og på kampdage ligger dette tal på 100 millioner GBP, nationalt vel og mærke.

Med vundne kampe i Champions League i 2016-17 og deltagelse i FA Cup finalen har det samlet set bidraget til at United stadievæk er en af de mest populære klubber i England, som fylder Old Trafford med 75.000 tilskuer til hver kamp. Uden for landets grænser er klubben også populær med 650 millioner mennesker inkluderende fans der følger klubben.

manchester united nummer 1

2. Real Madrid CF

Med en brand-værdi på 1,573 millioner USD og en brand styrke på 96,2 gør at Real Madrid ligger på anden pladsen over verdens mest værdifulde fodboldklubber. Deres brand-værdi har vækstet med 11 %. klubbens brand strategi er en af verdens bedste: Deres sociale medier tæller 200 millioner mennesker, og det må sige at være en solid mediestrategi, som Real Madrid kører med.

Udover de sociale medier har klubben udtalt, at de har 600 millioner fans globalt, hvor Kina i fremtiden kommer til at består af 100 millioner flere fans. Real Madrid totale indtægt lå omkring 675 millioner EUR. Deres største sponsoraftaler er med Adidas på 171 Millioner USD og Emirates som ligger på 85,5 millioner USD.

3. FC Barcelona

Selvom Barcelona har tabt spilleren Neymar Jr., så ligger Barcelona stadig i toppen af verdens stærkeste fodboldbrands. Deres brand-værdi blev pumpet op af Nike sponsor-aftalen på 198 millioner USD for kit og Rakuten trøjer til en værdi af 67 millioner USD, en samlet vækst på 7% som gør at deres værdi ligger på 1,511 millioner USD.

På den negative side er deres deltagere til kampene faldet med 12,000 pr. kamp, men klubbens brand styrke er vokset fra 95,4 til 96,6 grundet en succesfuld hjemmesæson. Klubben er og har været dygtige til at ekspandere deres footprint globalt, som betyder at klubben har sund vækst, og denne vækst foresætter ved at de styrker deres kendskab målrettet USA, Japan og Kina gennem deres brand arkitektur ”More Than a Club” og ”Barca” i deres branding.

4. FC Bayern Munich

Gik ud med en rekord profit efter skat på 60 millioner EUR i 2016/17 som bidrog til at klubben forbedrede deres brand-værdi med 15%, hvilket gør at den ligger på 1,406 milloner USD. De tyske mestre kommercielle indtægter er de højeste i verden inden for fodbold. Indtægterne i 2017 ramte 343 millioner EUR.

Selve broadcastingindtægterne er 10 gange højere end de konkurrende klubber i Tyskland. Deres brand styrke ligger på 93,1 og deres største sponsoraftale er med Adidas på 53 Millioner USD for kit produkter, hvor Deutsche Telecom T-shirt-sponsoraftale er på 43 millioner USD. Klubbens kendskab globalt er stort i en undersøgelse udført af Brand Finance. Her var Bayern Munich en af de bedst kendte klubber udenfor Europa, især i Kina hvor 48% af respondenterne svarede på at de kendte til klubben.

5. Manchester City FC

Premier League vindere for tredje gang over syv sæsoner har betydet at deres brand-værdi er vokset med 30% til 1,331 millioner USD. Deres brandstyrke er vokset med 4% og ligger på 88,6. Klubbens kommercielle indtægter ligger på 198 millioner GBP, hvor deres broadcasting indtægter udgjorde 203 millioner GBP som var højere end deres konkurrenter. Etihad sponsoraftale indbringer 59 millioner USD og Nike kit bringer 25 millioner USD ind årligt.

6. Liverpool FC

Med imponerende vækst i brand-værdien på 33% betyder at den i år udgør 1,204 millioner USD, mens brand styrken er på 92,2 med en vækst på 4%. Klubben har haft fordele i forøgelsen af stadium med en nuværende begrænsning på 54,000 pladser. Der snakkes om at ekspandere yderligere, dette vil også øge indtægtsmulighederne på kampdagene og på det kommercielle salg.

Klubben har øget deres indtægter med over 20% på broadcasting, samt et nyt sponsorship med et nyt ærme på trøjen som Western Union årligt betaler 25 millioner GBP årligt for. Den største sponsor er Standard Chartered med en værdi på 49 millioner USD. New Balance er klubbens kit producent som bidrager med 39 millioner USD.

7. Chelsea FC

Brand-værdien er faldet med 4% til 1,195 millioner USD, selvom Chelsea har hentet deres femte Premier League-trofæ. Dog er deres brand styrke vokset med 2% og ligger på 89,5. Klubben har langsigtet vækstmål, hvor Stamford Bridge stadium skal være 50% større så der kan være 60,000 tilskuere til kampene.

Dette er en vækststrategi for at øge salg til kampdagene og de kommercielle indtægter. Klubben har i dag rimelige sponsor-aftaler med Yokohama på 59 Millioner USD og Nike som kit producent til en værdi på 84 Millioner USD. Chelsea arbejder også på at pleje de 70 millioner følgere på de sociale medier med noget mere lir.

8. Arsenal FC

Har en brand-værdi på 1,083 millioner USD, og deres brand styrke ligger på 90,4. Arsenal har haft en brand-værdi vækst på 15%, hvor brand styrken har vokset marginalt med 2%. Med et af de bedste stadioner i Europa, betyder det at klubbens indtægter på kampdage kun overgås af Manchester United i Premier League.

Deres største sponsor Emirates har indgået en ny aftale med klubben, som løber frem til 2024. Aftalen er den største sponsoraftale Arsenal har indgået. Den årlige værdi af Emirates aftalen er 42 millioner USD og den anden sponsor Puma som er kit producenten som har den samme værdi.

9. Paris Saint-Germain FC

Har en brand-værdi på 913 millioner USD med en Brand styrke på 83,1. Klubbens to største sponsorer er Emirates, som leverer trøjerne med en årlig værdi på 31 millioner USD. Nike er deres kit producent som indbringer 23 Millioner USD. Klubbens værdi har taget et fald med 10%, det antages at tabet primært er sket da klubben ikke har været i stand til at øge deres kompetencer på den internationale scene.

Forventningerne forbliver høje til klubben præsentationer, med det massive udlæg til Neymar og lånet af Mbappe fra Monaco kostede 222 million Euros. Det udlæg slog verdensrekord, men også at forventningerne forbliver høje til klubbens præstationer. Klubbens kommercielle indtægter var 274 millioner Euros i 2017, klubbens fremtidige vækststrategi er at indgår franchise aftale med Desports, som skal hjælpe med at ekspandere kendskabet til klubben i Kina som har en 1,3 millioner fans.

Du kan blandt andet læse mere her om PSG, som har den p.t. dyreste spiller i verden: top 10: verdens dyreste transfers i fodboldverdenen.

psg brand værdi

10. Tottenham Hotspur FC

Med en Brand-værdi liggende på 764 million USD har klubben har haft en vækst på 10%, hvor deres brand styrke ligeledes er vokset med 7% og ligger på 84,3. Væksten skyldes klubbens fokus på at udvikle unge talenter og hold samt deres spillestil, som har vækket opmærksomhed.

Men deres præstationer har været noget skuffende og der håbes at dette vender, når klubben begynder at tage deres nye stadium i brug, hvor det vurderes at indtægterne derfra også vil øges. Tottenhams indtægter var 305 millioner GBP. Deres sponsor-aftale med AiA har en værdi på 49 millioner USD, hvor Nike som kit producenten bidrager med 42 Millioner USD.

Svimlende indtægter

Forhåbentligt har de økonomiske indsigter ikke taget pusten fra dig, for der er 20 andre hold hvis økonomiske indtægter og værdi der ikke er klarlagt (ifølge rapporten fra Brand Fianance). Og det er kun brand-værdien og styrken vi har kigget på, for der er andre indtægtskilder i fodbold som spiller en stor rolle i fodboldklubbernes mulighed indenfor økonomisk vækst. De andre vigtige områder handler om fans, der er en rapport i sig selv, samt vi har kun belyst de største sponsor-aftaler der ligger i fodbold, for der er mange flere, som også er interessant at belyse set i fodboldverdens ’Back Office’.

Ud fra Brand Finances statistikker har vi lavet et chart over de 30 mest værdifulde fodbolds brands i verden. Du kan se den forneden:

brand værdi chart

Vil du bruge denne chart på din hjemmeside?

Kopiér HTML-koden nedenfor og sæt ind på din side.

Fodboldskribent

Lars Madsen

Author

2506 Artikler

Lars Madsen har mange års fodbolderfaring - både som aktiv fodboldspiller og som træner, men nu er det primært igennem tastaturet, at den store fodboldviden bliver benyttet. Han har et stort kendskab til dansk fodbold, men beskæftiger sig selvfølgelig også med international fodbold.